RWC Ahoy heeft veldritambities: een uitdagend veldritparcours in de maak

Met dank aan ‘onze’ Ceylin del Carmen Alvarado en een Matthieu van der Poel is Veldrijden groeiend in populariteit. Meer dan logisch! Het is een sport die door zijn dynamiek, techniek en explosiviteit sporters vermaakt en motiveert. Een sport waarbij er continu wat valt te leren, je gewoon kan rauzen of op jouw niveau meer kan halen uit jouw ambities. Met de nieuwe veldritplannen van RWC Ahoy verwachten ze ook in Rotterdam deze populariteit een boost te kunnen geven.

Een verbeterd veldritaanbod, voor meer elan

Met het organiseren van (techniek)trainingen voor jeugd en volwassen en het organiseren van regionale wedstrijden was RWC Ahoy al actief in het veldrijden. Maar door de aanleg van een skeelerpiste op de plek van het oude parcours en de afwezigheid van uitdagende heuvels en obstakels, was de huidige situatie niet voldoende. Vernieuwing was dus noodzakelijk: “Veldrijden is een sport waar techniek en hindernissen noodzakelijk zijn”, aldus RWC Ahoy-er en KNWU trainer Richard Visscher. “Met een vernieuwd parcours krijgen we dit elan weer terug en kunnen we ook jeugd en volwassen opleiden in deze mooie sport.”

Meer hoogteverschillen en obstakels op een afgesloten terrein

Met de aanleg van 3 extra heuvels, een extra zandbak, een grote en kleine wasbord en technische hindernissen zoals een evenwichtsbalk, verwacht RWC Ahoy een aantrekkelijk parcours te kunnen bieden voor meer trainingen en extra events. Uiteindelijk willen ze zelfs nationale wedstrijden naar RWC Ahoy halen. 

De kern van het parcours wordt gevormd door een goed verlicht en veilig binnenterrein. Hier zullen de meeste obstakels en heuvels een plek krijgen. Daarnaast wordt de bebossing rondom het gehele bestaande wegparcours een single track met uiteindelijk wat technische hindernissen en multi-functioneel inzetbaar. Met een parcours als deze kan RWC Ahoy meer events organiseren, ook buiten het velritseizoenen om en wellicht ook voor andere sporten zoals trailrunnen.

Een meerjarenplan: Over 3 jaar een regionaal opleidingscentrum?

Volgens Wouter Kelderman, bestuur RWC Ahoy, is deze vernieuwing op verschillende aspecten een aanwinst voor RWC Ahoy. “We kunnen hiermee niet alleen onze bestaande en nieuwe leden een mooier aanbod geven en meer events organiseren, maar we kunnen met onze faciliteiten (een wielerparcours, skeelerpiste en dit uitdagend veldritparcours) ook clinics organiseren voor bijvoorbeeld scholen of bedrijven”.

Hiermee willen ze de continuïteit van de club waarborgen en bovenal ook een mooi en gedreven sportklimaat stimuleren.

Omdat de aanwezige potentie en ambitie ook een investering vergt, is er een meerjarenplan opgesteld. Alhoewel de gemeente dit plan ook nadrukkelijk (financieel) ondersteunt, kan een sportvereniging als RWC Ahoy niet meteen alles financieren. Ze hopen door extra animo, de groei van inkomsten en mogelijke sponsoren elk jaar een uitbreiding te kunnen doen. “Het zou toch super zijn als we binnen 3 jaar jeugd en volwassenen, eventueel met leenfietsen, kunnen motiveren door clinics of trainingen. En dat we binnen 3 jaar een soort regionale opleidingscentrum zijn voor veldrijden waar we, samen met KNWU, topsporters faciliteren en dat RWC Ahoy op de nationale veldritkalender staat”, aldus Wouter Kelderman. In oktober start RWC Ahoy weer met het veldritprogramma en de trainingen.

Wil je meer informatie, lid worden of een keer meetrainen? Of wil je dit plan ondersteunen als partner? Leuk! Informatie via info@rwcahoy.nl.

Bijlage: ontwerp parcours

Binnenterrein (zie tekening):

A = Extra hoogte door een heuvel. (okt 2020)

B = Een heuvel of verhoging met een schuine zandbak. (okt 2020)

C = Extra hoogte door een heuvel. (okt 2020)

D = Een funpark-concept voor kinderen, met name voor technische elementen. (ntb)

E = Een Crossbrug gemaakt van steigers, waar renners overheen moeten rijden en/of met een trapelement erin.

J = Vlakke binnenterrein voor de techniektraining op het vlakke en alsook ruimte voor specifieke op te zetten hindernissen als carrousel. (okt 2020)

K = Een wasbord met +/- 6 heuvels. Met kunstgras om slijtage te minimaliseren. (okt 2020)

Buitenterrein (zie tekening):

F = Een heuvel over een bestaande container. (okt 2020)

G= Kombocht vanwaar renners na de heuvel het single track parcours ingaan. (okt 2020)

H = Single track gedeelte met technische stukken. (okt 2020)

I = Verlicht buitengedeelte met kombocht, technische stukken en flowtrail.

L = Single track met verlichting, zodat hier vrije training in avond ook mogelijk is of het faciliteren van andere sporten als (trail)runnen.

M = Een technisch stuk single track, uiteindelijk ook met verlichting. (okt 2020)

N = Een singletrack. Omdat 2 richting nu niet mogelijk is, komt hier aan de zijkant een kleine verbreding van hout. Een soort brug in de lengte. (okt 2020)

O = Een stevige heuvel (evt over een container) voor realiseren van wat meer tempo. In de toekomst parallel aan CX track, ook aangevuld met wat obstakels en hindernissen (meer MTB-karakter – flowtrail) gemaakt van hout.

Inhoud