1e Paasdag ’s ochtends om 9 uur zaten Inge en Aad er al klaar voor. Rugnummers en chocolade eitjes op tafel, laptop en reserve transponders bij de hand. 5 Graden boven nul, zwaar bewolkt, miezerregen… Benieuwd welke Ahoy renners en rensters een gooi wilden doen naar de titel van Clubkampioen 2018.

Het clubkampioenschap… De koers waar van alles gebeurt waar je niet op rekent, waar ploegmaatjes opeens je concurrenten zijn, waar vriendschappen ontstaan en…  Maar, het is traditie op de eerste Paasdag en dus is het “KOERS” voor onze “Groen-wit-(roze) Diehards”.

Lieven Anthonissen was de eerste coureur die zijn nummer kwam ophalen. Waarna er nog 23 andere A-renners, 43 B-renners en maar liefst 10 dames kwamen binnenrollen. Een mooie groep aan de start dus!! De koffie was warm, de sfeer gezellig en om 10 uur werd door Aad het startsignaal gegeven.

Bij beide categorieën vlogen de renners er vol in, wat erin resulteerde dat diverse renners al na enkele ronden gelost werden. Niet iedereen staat nu eenmaal al op punt na een voorjaar waarin Koning Winter zich weer eens nadrukkelijk liet zien in Nederland. Na een furieus begin ontstonden er twee pelotons die elk in hoog tempo hun eigen wedstrijd reden en waarin demarrages bij voorbaat kansloos waren.

Voor Axel Hermans is zoiets natuurlijk juist een uitdaging en hij soleerde slim en volgens de regels, naar de eindstreep. Op ruime afstand sprintte de rest van het B-peloton af voor een tweede en derde plaats bij de B-mannen.  Die sprint was nog wel een dingetje, want gelijktijdig was er ook de eindsprint tussen de sterkste dames voor de kampioenstitel. En dat het damesplan van onze, meer dan enthousiaste, damesbegeleiders vruchten afwerpt, bleek wel uit de felheid waarmee er gesprint werd. Iedereen bleef gelukkig overeind en dankzij het My-Laps systeem rolde direct het volgende resultaat uit de computer van Inge:

1e Susi Cats en Clubkampioen 2018
2e Juul Herbert
3e Lisette de Hoog

1e Axel Hermans
2e Jesse Sprengers
3e Daniël Liefferink

De A-coureurs hadden na de eerste sprint nog een half uur en vijf ronden voor de boeg. De snelheid bleef constant hoog en wegkomen was moeilijk. Na een uur en 15 minuten vonden Teun Veeken en Lieven Anthonissen elkaar. Zij probeerden rondenlang van alles om uit de greep van het peloton te blijven, maar de voorsprong bleef zo miniem dat Teun zich uiteindelijk terug liet zakken in de groep. Zo reed Lieven de laatste 5 ronden, vechtend als een leeuw, tussen de 50- en 100m alleen voor de groep uit. In het peloton heerste onenigheid over wie het vuile werk moest opknappen, dus reed Teun, twee ronden voor het eind nog maar eens uit de groep weg. Het scheelde niet veel, maar Lieven liet zich niet verschalken en kwam alleen over de meet. Op enige afstand volgde Teun en vervolgens won Menno de sprint van het peloton.

1e Lieven Anthonissen en Clubkampioen 2018
2e Teun Veeken
3e Menno Gobielje

Het was mooi om te zien dat zoveel renners en rensters, jong en oud, op zo’n troosteloze dag de moeite hebben genomen om met elkaar te knokken om de clubkampoenstitel “oude stijl”.

De rest van het seizoen komt eraan waarin ieder in zijn eigen categorie ongetwijfeld weer zijn beste beentje voor gaat zetten. Sporters en organisatie bedankt voor de mooie wedstrijd en veel succes toegewenst de komende zomer.

Tekst en foto’s Gerard Buijing en Jan de Kok
Meer foto’s bij Koos ’t Hart, www.fotokoos.info