Gezamenlijke duurtraining

De gezamenlijke duurtraining is er voor leden (en introducees) van RWC Ahoy die leuk vinden om samen kilometers te maken. Samen trainen ter voorbereiding op jouw cyclo, clubkoers of gewoon om jouw conditie op peil te houden. Met een roadcaptain, op basis van een sociale waaier en met het credo ‘samen uit, samen thuis‘. #Ridesafe, #Ridesocial, #Ridesmiling.

Corona-aanpassing:

  • Als RWC Ahoy nemen we alleen een faciliterende rol middels ons inschrijfplatform zodat leden onderling kunnen afspreken.
  • Er zijn onvoldoende roadcaptains voor de kleinere groepen. Een roadcaptain is met name aanwezig om bij vertrek te faciliteren in de corona-maatregelen.
  • Opknippen van inschrijvingen in subgroepjes van max 4.
    • Obv volgorde inschrijving.
  • Verplicht inschrijven via ons planningsysteem supersaas

Trainingsniveaus

De duurritten vertrekken elke zondag (10:00) vanaf ons clubgebouw of vanaf de Brienenoordbrug. Op basis van onderstaand schema.

  • A-Groep (10:02): Kruissnelheid van 31 a 33km/u.
  • B-Groep (10:04): Kruissnelheid van 29 a 31km/u.
  • C-Groep (10:05): Kruissnelheid van 27 a 29 km/u
  • Dames (A- en bij animo ook B-groep): Afhankelijk van aanwezige renners bepaalt de roadcaptain een passende snelheid.
    • Exacte startdatum dames volgt nog. Waarschijnlijk 1 november.
  • X-Groep (10:00): Een groep met een vrije opzet. Kruissnelheid 31 a 34.
  • Opzet sociale waaier, afgelasting en materiaal hieronder.
  • Bij uitvallen roadcaptain of een keer minder animo, dan kunnen groepen samengevoegd worden: A+B of C+B.

Schema & Routes

Onze duurritten vertrekken vanaf 2 locaties: RWC Ahoy of de noordzijde van de Brienenoordbrug.

DatumVertrekpuntExtra info
25-oktAhoyAfgelast
1-novAhoyAfgelast
8-novBrienenoordAfgelast
15-novAhoy
22-novAhoy
29-novAhoy
6-decBrienenoord
13-decAhoy
20-decBrienenoord
27-decAhoy
3-janBrienenoord
10-janAhoy
17-janBrienenoord
24-janAhoy
31-janBrienenoord
7-febAhoy
14-febBrienenoord
21-febAhoy
28-febBrienenoord
7-mrtAhoy
14-mrtBrienenoord
21-mrtAhoy
28-mrtBrienenoord
RoutekmGPX
1. Ahoy – Ahoy60 Klik hier
2. Ahoy – Ahoy75 Klik hier Alphen ad R, Gouda, Nieuwerkerk.
3. Ahoy – Ahoy116 Klik hier Alphen ad R, Kwakel, Waddinxveen.
4. Brienenoord – Ahoy70 Klik hier
5. Brienenoord – Ahoy80 Klik hier : Schoonhoven, Bodegraven, Zoetermeer.
6. Brienenoord – Ahoy80 Klik hier : Schoonhoven, Waddinxveen, Moerkappele.
7. Brienenoord – Ahoy90 Klik hier : Montfoort, Gouda, Moerkapelle.
8. Brienenoord – Ahoy100 Klik hier : Lopik, woerden, Zoetermeer.

Tip: Zet alle routes alvast standaard in jouw fietscomputer. Super handig en ook veiliger gedurende de rit.

Spelregels

  • #Ridesafe, #Ridesocial en #Ridesmiling!
  • De routes en vertrekpunten worden vooraf gecommuniceerd via vooraf gedefinieerd schema. Vanaf ons clubgebouw of vanaf de Brienenoordbrug (Noordzijde – onder)
    • Voor variëteit van routes en het minimaliseren impact wielrengroepen in de stad.
  • De duurtraining ook door bij regen. Tenzij onveilige weersituaties. Dan communiceren we de afgelasting via de officiële appgroep. Uiterlijk 1 uur van te voren.
  • Op basis van sociale waaier, onder begeleiding van roadcaptain en ‘samen uit, samen thuis’ (muv X-groep)
  • In principe 3 groepen van max 12 renners (ivm veiligheid en ontlasten weggebruik). Bij minder animo kunnen de 3 niveaus samengevoegd worden in 2 groepen.

Afgelasting door weer

Ook bij wat ‘slechter’ weer rijden we bij RWC Ahoy veilig door. Eventueel kan er bij slecht weer ook nog besloten worden om te spinnen in ons krachthonk. Via de app wordt een afgelasting gecommuniceerd, uiterlijk 1u van te voren. Bij de volgende omstandigheden geen duurrit:

  • Temperatuur onder 0, ijzel of sneeuw op doorgaande wegen.
  • Dichte mist of heel slecht zicht, waardoor je niet tijdig kan anticiperen op het verkeer.
  • Harde wind waardoor je niet de fiets stabiel kan houden.
  • Harde regen waardoor weg te glad is of geen zicht.

Tip: Heb je een spatbord achter? Hoe sociaal is dat! Vergeet die dan niet te monteren.

Sociale waaier, hoe werkt dat?

  • We rijden 2 aan 2 achter elkaar, en houden het tempo zo constant mogelijk. De voorste renners houden het overzicht en anticiperen / signaleren tijdig. Bij onduidelijkheden zijn zij leidend.
    • Maximaal 12 per groep.
  • Om de zoveel minuten (vb: +/- 5) of indien voorste rijder dat aangeeft (Roepen ‘draaien’), draaien de voorste rijders 1 plekje door naar rechts.
    • Tip: Niet doordraaien net voor of na een bijzondere situatie, ivm verstoren structuur en veiligheid.
  • Indien het tempo voor jou iets te hoog ligt, draai dan niet door en blijf achterin -uit de wind- in het wiel. Je roept dan bij het doordraaien ‘tussen’, zodat je voorganger weet dat hij/zij direct voor je kan doordraaien.
    • Tip: Rijdt altijd uit de wind zo strak mogelijk in het wiel, maar zo min mogelijk half-wiel. Zorg voor structuur in formatie en rijdt compact naast en achter elkaar.
  • We houden de formatie constant en voorspelbaar:
    • Niet plotseling remmen en voorkom onnodig remmen.
    • Constant afremmen en optrekken, ook tijdig voor/na bochten.
    • Houd je lijn.
  • We maken gebruik van heldere communicatie om aan te geven wat er om ons heen gebeurt: ‘Voor’ (aan dezelfde rijzijde een obstakel), ‘tegen’ (tegenligger), ‘paaltje’ (obstakel in de weg), ‘achter’ (verkeer van achter), ‘ritsen’ (allemaal achter elkaar) en ‘draaien’ (plekje opschuiven).
  • Ritsen doen we in die situaties daar waar het te smal of onveilig is. De voorste rijders geven dat tijdig aan. De linker rijder van het tweetal kruipt achter zijn buurman.
    • Tip: Voorste rijders versnellen ietsjes om ruimte voor achterste rijders te creëren. Dit voorkomt harmonika-effect. Vervolgens erna weer naar oude snelheid, om zo niet alles op een snel lint te trekken.
  • We houden ons aan de verkeersregels, dus ook bij stoplichten.
    • Indien gedeelte van de groep moet stoppen voor een rood stoplicht of andere situatie, dan rijden de voorste renners in een langzamer tempo door. De achterste renners rijden dan iets versneld, maar constant, terug. 
  • De roadcaptain is (eind)verantwoordelijk voor een veilige en leuke rit en daarbij heeft hij/zij jullie medewerking nodig. De roadcaptain bepaalt en heeft uiteindelijk ‘gelijk’.
  • Bij lekrijden en kou:
    • 1 persoon, de buurman van de lekrijder, helpt de lekrijder bij vervangen band.
    • De overige in de groep rijden iets rustiger 10 minuten door (om warm te blijven) en draaien dan veilig om en rijden lekrijder tegemoet.
  • We zijn sociaal naar andere weggebruikers:
    • Vriendelijk groeten doet wonderen. Niemand is vies van ‘pardon’, ‘dank je wel’, ‘fijne dag’.
    • We gebruiken het liefst een bel. Indien geen bel, dan tijdig vriendelijk roepen (minimaliseer schreeuwen).
    • In bebouwde kom passen we onze snelheid aan de omstandigheden aan.
    • We geven mede-weggebruikers de ruimte.

Materiaal

  • Zorg voor goede en stevigere (winter)banden met een goed profiel.
  • Jouw remmen zijn goed onderhouden en remblokken hebben nog genoeg profiel. Eventueel specifieke remblokken voor de winter.
  • Gebruik je kop. altijd een helm op.
  • Heb je een (lange) spatbord? Ideaal voor jezelf en jouw ‘wieltjeszuiger’.
  • Een fietsbel? Ook dat is super sociaal naar andere weggebruikers en veiliger.
  • Schemerig of donker? Gebruik lampjes.
  • In principe: Zorg dat je fiets altijd op orde is.

Inhoud