Samen trainen is leuker dan alleen! En daarom kan je als lid van RWC Ahoy altijd aanhaken op onze gezamenlijke duurtrainingen. Ideaal als voorbereiding op jouw cyclosportive, of om gewoon lekker samen de kilometers weg te tikken. Je schrijft je in voor de duurtrainingen via SuperSaas.

De drie niveaus (of A/B of B/C gemixed):

We rijden sociale waaier 🙂

Onder onderstaande routes zijn de uitgebreide spel-en gedragsregels beschreven. De volgende hoog-over regels zijn van toepassing op onze gezamenlijke duurtrainingen:

Schema

Voor de aankomende maand zijn dit de geplande routes. Op basis van het weer of wensen vanuit de groep kan de roadcaptain besluiten de route te wijzigen.

Dylan 73https://connect.garmin.com/modern/course/99516389
Chantal 77https://connect.garmin.com/modern/course/99516370
Jan Janssen 78https://connect.garmin.com/modern/course/99516450
Edo 83https://connect.garmin.com/modern/course/99516424
Venix 83https://connect.garmin.com/modern/course/99516545

Gedragsregels en overige informatie

Afgelasting door weer

Ook bij wat ‘slechter’ weer rijden we bij RWC Ahoy veilig door. Eventueel kan er bij slecht weer ook nog besloten worden om te spinnen in ons krachthonk. Via de app wordt een afgelasting gecommuniceerd, uiterlijk 1u van te voren. Bij de volgende omstandigheden geen duurrit:

Een gezellige en veilige duurrit doen we samen. Samen uit en samen veilig weer thuis is ons motto en daar horen duidelijke gedragsregels bij.

1.   Kies het juiste niveau (A/B/C)

Een duurrit is leuker als het niet te snel gaat, noch te langzaam. Of lig je liever uitgeteld op de bank? Misschien de eerste keren even uitvinden, maar wees niet te bescheiden of overmoedig. Vraag roadcaptain. 

2. Doordraaien in de ‘sociale waaier’ voor structuur, samen uit & thuis

Structuur in de duurritten, zorgt voor een voorspelbare en hiermee een leuke/veilige rit.  We rijden 2-aan-2 achter elkaar, maximaal 8 renners en draaien regelmatig (om +/- 5min) 1 plek met de klok opschuiven. Zo kom je ook nog eens in gesprek met een andere wielrennertT.

3.   Bij lekrijden helpen en rustig doorrijden & keren.

Lekrijden kan altijd gebeuren, maar zorg wel voor goed banden. Indien iemand lek rijdt geeft die persoon dat luid & duidelijk aan. Samen met 1 andere uit de groep gaan ze de band plakken. Indien het fris/koud is en om vervolgens warm te blijven, rijdt de rest langzamer 5 minuten door en keert veilig om de lekrijder weer op te pikken. 

4.   We houden ons aan de verkeersregels

Laten we voorkomen dat we nog meer de paria’s van de weg worden! We delen de weg samen met andere weggebruikers en een ongeluk zit in klein hoekje, dus verkeersregels leidend. Anticipeer op wat jouw voorganger doet. Ene helft wel door groen? Temporiseer en laat de achterliggers (iets versnellen) aansluiten.

5.   Blijf gefocust op de weg (voor je) & handen bij de remmen

De duurritten moeten naast sportief ook gezellig zijn. Vandaar ook een sociale waaier en roadcaptain. Zorg dat je tijdens het kletsen wel vooruit blijft kijken en blijf met focus fietsen. Houd handen bij de remmen voor het geval dat.

6.   Rij voorspelbaar en geen onverwachte bewegingen of slingeren

Op mede-wielrenners vertrouwen, dat fietst een stuk fijner. Zorg dat je voorspelbaar en helder bent in jouw fietsbewegingen. Houd lijn, voorkom onverwachts (hard) remmen of uitwijken en houd het tempo constant. Voorkom onnodige tempoversnellingen, want dat verstoort ritme en veiligheid.

7.   Geef helder signalen en communiceer

Heerlijk als je op jouw mede wielrennert kan vertrouwen! De voorste en achterste renners zijn de belangrijkste oren en ogen en anticiperen op situaties, zij communiceren helder & duidelijk (Het is een compacte groep, dus iedereen hard schreeuwen is ook niet nodig):

8.   Ritsen doen we bij smalle situaties (controleer snelheid)

In het geval er smalle situaties, dan is ritsen in een sliert veiliger en/of voorkomt onenigheden met weggebruikers. De voorste rijders (of roadcaptain) signaleren tijdig een rits-situatie De rechter wielrenners versnellen gecontroleerd, zodat de linker renner erachter kan invoegen. Weer veilig? De linker rennerT versnelt iets om er weer naast te komen. Voorkom harde tempo wisselingen!

9.   Houd tempo constant (ook bij optrekken), koersen op ons parcours

Deze duurtrainingen zijn bedoeld om op een leuke manier te trainen, vergroten duurvermogen, fit blijven of voor jouw cyclo. Blijf in jouw duurzone rijden. Houd tempo conform afspraken en het gekozen niveau. Tempo rijden kan, maar hard koersen doen we veilig op ons parcours.

10.   We zijn behulpzaam / Vraag tips

Voor de eerste keer? Of ging er iets fout/onveilig?  We helpen elkaar, spreken elkaar vriendelijk aan of geven tips… want leren is leuk. Kortaf communiceren kan vanuit een schrikreactie komen, maar is niet persoonlijk.

11.Toch te snel? Rijd beheerst achterin uit de wind. Samen thuis.

We gaan uit van ‘samen uit en samen thuis’. Geef het aan de RC aan, niet doordraaien en uit de wind rijden. Voor de volgende keer wellicht meer eten & drinken of in het begin minder op kop.

12. Houd rekening met andere weggebruiker, wees vriendelijk.

‘Smile, It confuses people’. Een vriendelijk dankje of groet doet wonderen. Communiceer tijdig en helder naar medeweggebruikers en vervolgens een groet of een dank. Ook indien de ander in een andere modus zit.

13. De roadcaptain is uiteindelijk eindverantwoordelijk

De roadcaptain is er om de duurrit te coördineren/structureren, voor praktische ontvangst, sfeerbeheer en bovenal om ook zelf te trainen, zodat alles veilig en leuk verloopt. In geval van onduidelijke situaties of snelle keuzes, dan is de roadcaptain eindverantwoordelijk. Niet mee eens? Naderhand een bak koffie is gezellig.

14. Ben goed voorbereid: Jouw eigen uitrusting

15. Ben goed voorbereid: Jouw materiaal is in goede staat en veilig

Zorg ervoor dat de fiets in een goede technische staat is door je fiets goed te onderhouden, schakel waar nodig een professionele fietsenmaker zoals onze sponsor Koers CyclingCompany. Aandachtspunten zijn:

16. Bovenal… heb plezier en “train smart’

——————————————————-

Oude Routes Km GPX (met korte uitleg)
Ceylin 75 (RWC-RWC) 75 Klik hier RWC, Alphen ad R, Gouda, Nieuwerkerk, RWC
Jan Janssen 73 (RWC-RWC) 73  Klik hier: RWC, Delfgauw, Nootdorp, Hazerswoude, Berkel, RWC
Jan Janssen 90 (RWC-RWC) 90 Klik hier: RWC, Delfgauw, Nootdorp, Vliet, Alphen a/d R., Zwammerdam, Waddinxveen, Berkel, RWC
Jan Janssen 100 (RWC-RWC) 100 Klik hier: RWC, Vliet, H’woude, Bodegraven, Driebruggen, Gouda, Berkel, RWC
Vanaf RWC naar Brienenoord of andersom
Edo 75 (RWC-Brie v2) Klik hier: RWC, Vliet, Boskoop, Gouda, B’noord
Edo 92 (RWC-Brie v2) Klik hier: RWC, Vliet, Boskoop, Gouda, B’noord
Edo 100 (RWC-Brie v2) Klik hier: RWC, Vliet, Alphen, Oudewater, Gouda, B’noord
Venix 76 (RWC-Brie v2) Klik hier: RWC, Vlaardingen, Oude Maas, B’noord
Venix 92 (RWC-Brie v2) Klik hier: RWC, Vlaardingen, Rozenburg, Voorne-Putten, Oude Maas, B’noor
Venix 105 (RWC-Brie v2) Klik hier: RWC, Vlaardingen, Rozenburg, Voorne-Putten, Oude Maas, B’noord
Chantal 80 / 100 (Brie-RWC) Klik hier : 80km – B’oord, Schoonhoven, Bodegraven, Zoetermeer, RWC.
Klik hier: 100km – B’noord, Schoonhoven, Woerden, Z’meer, RWC
Martin Venix 90 / 100
(Brie – RWC)
Klik hier : 90 B’oord, Montfoort, Gouda, Moerkapelle, RWC
Klik hier : 100 B’oord, Lopik, woerden, Zoetermeer, RWC.