Gewoon gezellig wielrennen of als training voor jouw cyclo, tocht of koers? Daarvoor organiseren we onze gezamenlijke duurtrainingen. Laagdrempelig 1x per week en 12 maanden per jaar, voor wielrenners die alleen duurritten willen ondernemen of als aanvulling op ons aanbod. Op basis van een sociale waaier met een roadcaptian en met het credo ‘samen uit, samen thuis‘. Wil je vooraf of afsluitend een bak koffie op de club? Dat kan (straks). 

Corona-impact:

  • Ivm covid-richtlijnen tijdelijk afgelast. Zodra 4p duurtrainen buiten de accommodatie weer is toegestaan herstarten we.
  • Covid-stijl: In subgroepen van max 4 vertrekken wee apart van elkaar.
  • Een roadcaptain is aanwezig om bij vertrek te faciliteren in de corona-maatregelen en coordinatie vertrek/routes. Hij/zij rijdt vervolgens in 1 subgroepje mee.
  • Verplicht inschrijven via ons planningsysteem: Link => Supersaas.

3 Trainingsniveaus, VAN OPSTART tot GEDREVEN

De duurritten vertrekken om elke zaterdag (+/-zomertijd) of elke zondag (+/-wintertijd) om 10:00 vanaf ons clubgebouw en soms vanaf de Brienenoord (noord-zijde). Opbouwend van +/-80 km (wintermaanden) tot 100 of langer in de zomermaanden.

  • A-Groep: Kruissnelheid van 30 a 32km/u, sociale waaier.
  • B-Groep: Kruissnelheid van 28 a 30km/u, sociale waaier.
  • C-Groep: Kruissnelheid van 26 a 29 km/u, sociale waaier.
  • X-Groep: Een groep met een vrije opzet. Kruissnelheid 31 a 34.

Schema & Routes

Gemakshalve hebben we alvast voor elke week een aantal routes uitgekozen, zodat we enerzijds afwisseling realiseren en anderzijds de drukte routes beperken. Wil jij (met jouw groepje) een andere route rijden? Stem dat af met de roadcaptain of onderling. Geen probleem!

Datum Vertrekpunt Extra info/route
xx Ahoy A: Jan Janssen 90 (RWC-RWC) – klik hier
B: Venix 85 (RWC-Brie) – Klik hier
C: Ceylin 75 (RWC-RWC) – Klik hier
xx Ahoy A: Edo 90 (RWC-Brie) – Klik hier
B: Venix 85 (RWC-Brie) – Klik hier
C: Ceylin 75 (RWC -RWC) – Klik hier
xx Ahoy  A: Jan Janssen 90 (RWC-RWC) – klik hier
B: Chantal 84 (RWC-Brie) – klik hier
C: Venix 76 (RWC-Brie v2) – Klik hier
xx Ahoy A: Venix 92 (RWC-Brie v2) – Klik hier
B: Edo 75 (RWC-Brie v2) – Klik hier
C: Jan Janssen 73 (RWC-RWC) – Klik hier
xx Ahoy A: Edo 92 (RWC-Brie v2) – Klik hier
B: Chantal 84 (RWC-Brie) – klik hier
C: Venix 76 (RWC-Brie v2) – Klik hier
xx Ahoy A: Jan Janssen 90 (RWC-RWC) – klik hier
B: Venix 85 (RWC-Brie) – Klik hier
C: Ceylin 75 (RWC-RWC) – Klik hier
xx Brienenoord NTB
     

Hieronder staat een overzicht van de verschillende routes, natuurlijk ook te gebruiken voor je eigen trainingsritten! Heb je zelf nog een gave route of zitten er onveilige of onhandige delen in de route? Laat het ons weten, dan voegen we dat toe of passen dat aan.

En is je de benaming al opgevallen? Dat zijn allemaal oud-Ahoyers met een mooie erelijst. Daar zijn we trots op. 

Route Km GPX (Routes vanaf RWC Ahoy)
Ceylin 75 75 Klik hier RWC, Alphen ad R, Gouda, Nieuwerkerk, RWC
Jan Janssen 73 (RWC-RWC) 73 Klik hier: RWC, Delfgauw, Nootdorp, Hazerswoude, Berkel, RWC
Jan Janssen 90 (RWC-RWC) 90 Klik hier: RWC, Delfgauw, Nootdorp, Vliet, Alphen a/d R., Zwammerdam, Waddinxveen, Berkel, RWC
Jan Janssen 100 (RWC-RWC) 100 Klik hier: RWC, Vliet, H’woude, Bodegraven, Driebruggen, Gouda, Berkel, RWC
Edo 75 (RWC-Brie v2) 75

Klik hier: RWC, Vliet, Boskoop, Gouda, B’noord

Edo 92 (RWC-Brie v2) 92 Klik hier: RWC, Vliet, Boskoop, Gouda, B’noord
Edo 100 (RWC-Brie v2) 100 Klik hier: RWC, Vliet, Alphen, Oudewater, Gouda, B’noord
Venix 76 (RWC-Brie v2) 76 Klik hier: RWC, Vlaardingen, Oude Maas, B’noord
Venix 92 (RWC-Brie v2) 92 Klik hier: RWC, Vlaardingen, Rozenburg, Voorne-Putten, Oude Maas, B’noord
Venix 105 (RWC-Brie v2) 105 Klik hier: RWC, Vlaardingen, Rozenburg, Voorne-Putten, Oude Maas, B’noord
 Chantal 84 (RWC – Brie)  84 klik hier
Chantal 80 (Brie-RWC) 80 Klik hier : B’oord, Schoonhoven, Bodegraven, Zoetermeer, RWC.
Chantal 100 (Brie – RWC) 100 Klik hier: B’noord, Schoonhoven, Woerden, Z’meer, RWC
Martin Venix 90 (Brie – RWC) 90 Klik hier : B’oord, Montfoort, Gouda, Moerkapelle, RWC
Martin Venix 100 (Brie – RWC) 100 Klik hier : B’oord, Lopik, woerden, Zoetermeer, RWC.

Tip: Zet alle routes alvast standaard in jouw fietscomputer. Super handig en ook veiliger gedurende de rit.

SpElregels

  • #Ridesafe, #Ridesocial en #Ridesmiling! 
  • De routes en vertrekpunten worden vooraf gecommuniceerd via vooraf gedefinieerd schema. Vanaf ons clubgebouw of vanaf de Brienenoordbrug (Noordzijde – onder) 
  • De duurtraining gaat ook door bij regen, mits veilig. We communiceren de afgelasting via de officiële appgroep. Uiterlijk 1 uur van te voren.
  • We rijden op basis van sociale waaier, onder begeleiding van roadcaptain en ‘samen uit, samen thuis’ (muv X-groep). Zie uitleg hieronder.
  • In principe 3 groepen van max 8 renners (ivm veiligheid en ontlasten weggebruik)
  • Bij minder animo in 1 groep kunnen de 3 niveaus samengevoegd worden in 2 groepen. Hou rekening met elkaars snelheden.

Afgelasting door weer

Ook bij wat ‘slechter’ weer rijden we bij RWC Ahoy veilig door. Eventueel kan er bij slecht weer ook nog besloten worden om te spinnen in ons krachthonk. Via de app wordt een afgelasting gecommuniceerd, uiterlijk 1u van te voren. Bij de volgende omstandigheden geen duurrit:

  • Temperatuur onder 0, ijzel of sneeuw op doorgaande wegen.
  • Dichte mist of heel slecht zicht, waardoor je niet tijdig kan anticiperen op het verkeer.
  • Harde wind waardoor je niet de fiets stabiel kan houden.
  • Harde regen waardoor weg te glad is of geen zicht.

 

Tip: Heb je een spatbord achter? Hoe sociaal is dat! Vergeet die dan niet te monteren.

Sociale waaier, hoe werkt dat?

  • We rijden 2 aan 2 achter elkaar, en houden het tempo zo constant mogelijk. De voorste renners houden altijd het overzicht en anticiperen / signaleren tijdig. Bij onduidelijkheden zijn zij op dat moment leidend.
  • Om de zoveel minuten (vb: +/- 5) of indien voorste rijder dat aangeeft (met roepen ‘draaien’), draaien de voorste rijders 1 plekje door naar rechts.
    • Tip: Niet doordraaien net voor of na een bijzondere situatie, ivm verstoren structuur en veiligheid.
  • Indien het tempo voor jou iets te hoog ligt, draai dan niet door en blijf achterin -uit de wind- in het wiel. Je roept dan bij het doordraaien ‘tussen’, zodat je voorganger weet dat hij/zij direct voor je kan doordraaien.
    • Tip: Rijd altijd uit de wind zo strak mogelijk in het wiel, maar zo min mogelijk half-wiel. Zorg voor structuur in formatie en rijdt compact naast en achter elkaar.
  • We houden de formatie constant en voorspelbaar:
    • Niet plotseling remmen en voorkom onnodig remmen. 
    • Beheerst afremmen en optrekken, ook tijdig voor/na bochten.
    • Houd je lijn en maak geen onverwachte bewegingen.
  • We maken gebruik van heldere communicatie om aan te geven wat er om ons heen gebeurt: ‘Voor’ (aan dezelfde rijzijde een obstakel), ‘tegen’ (tegenligger), ‘paaltje’ (obstakel in de weg), ‘achter’ (verkeer van achter), ‘ritsen’ (allemaal achter elkaar) en ‘draaien’ (plekje opschuiven).
  • Ritsen doen we in die situaties daar waar het te smal of onveilig is. De voorste rijders geven dat tijdig aan. De linker rijder van het tweetal kruipt achter zijn buurman.
    • Tip: Voorste rijders versnellen ietsjes om ruimte voor achterste rijders te creëren. Dit voorkomt harmonika-effect. Vervolgens erna weer naar oude snelheid, om zo niet alles op een snel lint te trekken.
  • We houden ons aan de verkeersregels, dus ook bij stoplichten.
    • Indien gedeelte van de groep moet stoppen voor een rood stoplicht of andere situatie, dan rijden de voorste renners in een langzamer tempo door. De achterste renners rijden dan iets versneld, maar constant, terug. 
  • De roadcaptain is (eind)verantwoordelijk voor een veilige en leuke rit en daarbij heeft hij/zij jullie medewerking nodig. De roadcaptain bepaalt en heeft uiteindelijk ‘gelijk’.
  • Bij lekrijden en kou:
    • 1 persoon, bijvoorbeeld de buurman van de lekrijder, helpt de lekrijder bij vervangen band.
    • De overige in de groep rijden iets rustiger 10 minuten door (om warm te blijven) en draaien dan veilig om en rijden de lekrijder tegemoet.
  • We zijn sociaal naar andere weggebruikers:
    • Vriendelijk groeten doet wonderen. Niemand is vies van ‘pardon’, ‘dank je wel’, ‘fijne dag’.
    • We gebruiken het liefst een bel. Indien geen bel, dan tijdig vriendelijk roepen (minimaliseer schreeuwen).
    • In bebouwde kom passen we onze snelheid aan de omstandigheden aan.
    • We geven mede-weggebruikers de ruimte.

Materiaal

  • Zorg voor goede en stevigere (winter)banden met een goed profiel.
  • Jouw remmen zijn goed onderhouden en remblokken hebben nog genoeg profiel. Eventueel specifieke remblokken voor de winter.
  • Gebruik je kop, altijd een helm op.
  • Heb je een (lang) spatbord? Ideaal voor jezelf en jouw ‘wieltjeszuiger’.
  • Een fietsbel? Ook dat is super sociaal naar andere weggebruikers en veiliger.
  • Schemerig of donker? Gebruik lampjes.
  • In principe: Zorg dat je fiets altijd op orde is.