Samen trainen is leuker dan alleen! En daarom kan je als lid van RWC Ahoy altijd aanhaken op onze gezamenlijke duurtrainingen. Ideaal als voorbereiding op jouw cyclosportive, of om gewoon lekker samen de kilometers weg te tikken. Je schrijft je in voor de duurtrainingen via SuperSaas.
De drie niveaus (of A/B of B/C gemixed – vertrektijden zie Supersaas)):
- A-groep Gemiddelde snelheid van zo’n 30-32 km/h
- B-groep Gemiddelde snelheid van zo’n 28-30 km/h
- C-groepGemiddelde snelheid van zo’n 26-28 km/h
- * Bij minder animo kunnen A en B of B en C samengevoegd worden.
We rijden sociale waaier 🙂
Onder onderstaande routes zijn de uitgebreide spel-en gedragsregels beschreven. De volgende hoog-over regels zijn van toepassing op onze gezamenlijke duurtrainingen (meer details eronder):
- Groepsgrootte van maximaal 9 personen, inclusief de roadcaptain. Bij 10 echt opknippen.
- Een groep is samen verantwoordelijk voor een leuke & veilige training, indien nodig is de roadcaptain leidend.
- We zijn deelnemers aan het verkeer en houden rekening met andere weggebruikers en geldende verkeersregels. We zijn/blijven vriendelijk naar andere weggebruikers.
- Gedurende de rit houden we het ‘sociale waaier principe‘ aan, dit houdt in dat we twee-aan-twee rijden en vervolgens 1 voor 1 rechts doordraaien, zodat óf jij niet alleen op kop hoeft óf andere ook op kunnen mogen. Samen uit & thuis.
- Het is geen race, maar een duurtraining. Rustig in drukke/bebouwde omgeving, duurtempo in buiten bebouwde kom. Racen doen we op ons afgesloten parcours.
- In principe rijden we ook bij regen, maar bij extreem weer volgt een afgelasting en dit wordt gecommuniceerd in de RWC Ahoy Official WhatsApp-groep zo’n 1 uur vóór vertrek
- De duurritten gaan in principe altijd door, mits veilige (Weers)omstandigheden en voldoende animo.
Schema & Routes
Hieronder de linkjes naar de GPX-en. Daaronder vind je voor de aankomende weken de geplande routes. Op basis van het weer of wensen vanuit de groep kan de roadcaptain besluiten de route te wijzigen.
Standaardroutes:
Gedragsregels en overige informatie
Afgelasting door weer
Ook bij wat ‘slechter’ weer rijden we bij RWC Ahoy veilig door. Eventueel kan er bij slecht weer ook nog besloten worden om te spinnen in ons krachthonk. Via de app wordt een afgelasting uiterlijk 1u van te voren gecommuniceerd in de groepsapp. Bij de volgende omstandigheden geen duurrit:
- Temperatuur onder 0 bij aanvang van de training.
- IJzel, sneeuw en gladheid op de doorgaande fietswegen.Â
- Harde wind of flinke windstoten waardoor je de fiets niet stabiel kan houden.
- Dichte mist of heel slecht zicht, waardoor je niet tijdig kan anticiperen op het verkeer.
- Harde wind waardoor je niet de fiets stabiel kan houden.
- Harde regen of hoosbuien waardoor weg te glad is of er geen zicht is.
Een gezellige en veilige duurrit doen we samen. Samen uit en samen veilig weer thuis is ons motto en daar horen duidelijke gedragsregels bij.
1.  Kies het juiste niveau (A/B/C)
Een duurrit is leuker als het niet te snel gaat, noch te langzaam. Of lig je liever uitgeteld op de bank? Misschien de eerste keren even uitvinden, maar wees niet te bescheiden of overmoedig. Vraag roadcaptain.Â
2. Doordraaien in de ‘sociale waaier’ voor structuur, samen uit & thuis
Structuur in de duurritten, zorgt voor een voorspelbare en hiermee een leuke/veilige rit. We rijden 2-aan-2 achter elkaar, maximaal 9 a 10 renners en draaien regelmatig (bv: om +/- 5min) 1 plek met de klok opschuiven. Zo kom je ook nog eens in gesprek met een andere wielrennertT.
- Tip: Niet doordraaien net voor of na een bijzondere situatie (bv onoverzichtelijke bocht), ivm verstoren structuur en veiligheid.
- En als iemand zich tijdens de tocht niet lekker voelt, wordt hij of zij onder begeleiding naar huis gebracht
3.  Bij lekrijden helpen en andere rustig doorrijden & keren.
Lekrijden kan altijd gebeuren, maar zorg wel voor goed banden. Indien iemand lek rijdt geeft die persoon dat luid & duidelijk aan. Samen met 1 andere uit de groep gaan ze de band plakken. Indien het fris/koud is en om vervolgens warm te blijven, rijdt de rest langzamer 5 minuten door en keert veilig om de lekrijder weer op te pikken.Â
4.  We houden ons aan de verkeersregels
Laten we voorkomen dat we nog meer de paria’s van de weg worden! We delen de weg samen met andere weggebruikers en een ongeluk zit in klein hoekje, dus verkeersregels leidend. Anticipeer op wat jouw voorganger doet. Ene helft wel door groen? Temporiseer en laat de achterliggers (iets versnellen) aansluiten.
- Bij oversteken worden inschattingen gemaakt voor de gehele groep; dus liever stoppen dan het verkeer en de groep in gevaar brengen;
- Slalom niet door het verkeer heen of maak andere onverwachtse bewegingen.
5.  Blijf gefocust op de weg (voor je) & handen bij de remmen
De duurritten moeten naast sportief ook gezellig zijn. Vandaar ook een sociale waaier en roadcaptain. Zorg dat je tijdens het kletsen wel vooruit blijft kijken en blijf met focus fietsen. Houd handen bij de remmen voor het geval dat.
- Voer niet al rijdend en achterom kijkend een gesprek.
6.  Rij voorspelbaar en geen onverwachte bewegingen of slingeren
Op mede-wielrenners vertrouwen, dat fietst een stuk fijner. Zorg dat je voorspelbaar en helder bent in jouw fietsbewegingen. Houd lijn, voorkom onverwachts (hard) remmen of uitwijken en houd het tempo constant. Voorkom onnodige tempoversnellingen, want dat verstoort ritme en veiligheid.
- Verander nooit abrupt van richting of rem niet plotseling, maar rijd langzaam uit.
- Bij twijfel over de richting: fiets rustig rechtdoor (indien mogelijk).
- Beland je in de berm? Rijd niet de weg of het fietspad weer op maar rijd rustig uit en rem.
- Ga niet midden in een groep uit het zadel, hierdoor schiet je fiets naar achteren, potentieel tegen het voorwiel van degene die achter je rijdt.
7.  Geef helder signalen en communiceer duidelijk
Heerlijk als je op jouw mede wielrennert kan vertrouwen! De voorste en achterste renners zijn de belangrijkste oren en ogen en anticiperen op situaties, zij communiceren helder & duidelijk (Het is een compacte groep, dus iedereen hard schreeuwen is ook niet nodig):
- Commando STOP: de voorrijder steekt een hand op.
- Commando VRIJ: de voorrijder geeft dit commando als de weg vrij is en verder gereden kan worden.
- Commando LINKS of RECHTS: de voorrijder roept commando en steekt de desbetreffende hand uit.
- Commando TEGEN: bij rijdend tegemoet komend verkeer. Iedereen ritst of geeft ruimte.
- Commando VOOR: bij het gaan passeren van een stilstaand object en/of het passeren van een fietser c.q. rijdend object. (Commando PAALTJE: Bij een obstakel in de weg.)
- Commando RITSEN: Bij smalle of drukke situaties. Dan achter elkaar inschuiven (rechts eerst)
- Commando ACHTER: bij achteropkomend verkeer. Iedereen ritst of geeft ruimte.
- Commando LEK: bij pech of lek. Iedereen rijdt naar een veilige plek bijv. een inrit of een brede berm om pech te verhelpen. Blijf niet op de weg staan.
8.  Ritsen bij smalle situaties (controleer snelheid)
In het geval er smalle situaties, dan is ritsen in een sliert veiliger en/of voorkomt onenigheden met weggebruikers. De voorste rijders (of roadcaptain) signaleren tijdig een rits-situatie De rechter wielrenners versnellen gecontroleerd, zodat de linker renner erachter kan invoegen. Weer veilig? De linker rennerT versnelt iets om er weer naast te komen. Voorkom harde tempo wisselingen!
9.  Houd tempo constant (ook bij optrekken), koersen op ons parcours
Deze duurtrainingen zijn bedoeld om op een leuke manier te trainen, vergroten duurvermogen, fit blijven of voor jouw cyclo. Blijf in jouw duurzone rijden. Houd tempo conform afspraken en het gekozen niveau. Tempo rijden kan, maar hard koersen doen we veilig op ons parcours.
- Verhoog na een bocht aan de kop van de groep het tempo altijd langzaam om racen aan de staart te voorkomen (harmonica werking).
10.  We zijn behulpzaam / Vraag tips
Voor de eerste keer? Of ging er iets fout/onveilig?  We helpen elkaar, spreken elkaar vriendelijk aan of geven tips… want leren is leuk. Kortaf communiceren kan vanuit een schrikreactie komen, maar is niet persoonlijk.
11.Toch te snel? Rij achterin uit de wind. Samen thuis.
We gaan uit van ‘samen uit en samen thuis’. Geef het aan de RC aan, niet doordraaien en uit de wind rijden. Voor de volgende keer wellicht meer eten & drinken of in het begin minder op kop.
- Tip: Rijd altijd uit de wind zo strak mogelijk in het wiel, maar zo min mogelijk half-wiel. Zorg voor structuur in formatie en rijdt compact naast en achter elkaar.
- Iemand die duidelijk moeite heeft met het tempo, mag deze persoon op de tweede rij fietsen.
12. Houd rekening met andere weggebruiker, wees vriendelijk.
‘Smile, It confuses people’. Een vriendelijk dankje of groet doet wonderen. Communiceer tijdig en helder naar medeweggebruikers en vervolgens een groet of een dank. Ook indien de ander in een andere modus zit.
13. De roadcaptain is uiteindelijk eindverantwoordelijk
De roadcaptain is er om de duurrit te coördineren/structureren, voor praktische ontvangst, sfeerbeheer en bovenal om ook zelf te trainen, zodat alles veilig en leuk verloopt. In geval van onduidelijke situaties of snelle keuzes, dan is de roadcaptain eindverantwoordelijk. Niet mee eens? Naderhand een bak koffie is gezellig.
14. Ben goed voorbereid: Jouw eigen uitrusting
- Draag altijd een goedgekeurde valhelm (max 3 jaar oud).  Gebruik je kop, altijd een helm op.
- Draag passende schoenen met klikpedalen, ook goed vast om de voet.
- Draag waar nodig een bril tegen de zon, vuil, stof en beestjes.
- Draag goed zichtbare kleding en bij slecht zicht en bij regen een reflecterend regenjack.
- Regent het en heb je een (lang) spatbord? Ideaal voor jezelf en jouw ‘wieltjeszuiger’. Lekker sociaal.
- Schemerig of donker? Gebruik lampjes.
- Zorg voor voldoende drinken en eten om uitputting te voorkomen. Gebruik bijvoorbeeld sportdrank waar mineralen en koolhydraten aan zijn toegevoegd. Via RWC Ahoy krijg je bij Sportvoedingswinkel.nl korting op sportvoeding.
- Kies de juiste groep voor een passende snelheid. Steeds boven je macht rijden geeft een verhoogd risico.
15. Ben goed voorbereid: Jouw materiaal is in goede staat en veilig
Zorg ervoor dat de fiets in een goede technische staat is door je fiets goed te onderhouden, schakel waar nodig een professionele fietsenmaker zoals onze sponsor Koers CyclingCompany. Aandachtspunten zijn:
- Zorg voor goede en stevigere (winter)banden met een goed profiel en bandendruk.
- Jouw remmen zijn goed onderhouden en remblokken/schijven hebben voldoende profiel.Â
- Geen speling op balhoofd en bracket.
- Goed werkend stuur en secuur bevestigde handgrepen.
- Soepel draaiende en correct gesmeerde ketting.
- Een fietsbel? Ook dat is super sociaal naar andere weggebruikers en veiliger.
16. Bovenal… heb plezier en “train smart’
Â
—— Oude routes —–
Oude Routes | Km | GPX (met korte uitleg) |
Ceylin 75 (RWC-RWC) | 75 | Klik hier RWC, Alphen ad R, Gouda, Nieuwerkerk, RWC |
Jan Janssen 73 (RWC-RWC) | 73 | Â Klik hier: RWC, Delfgauw, Nootdorp, Hazerswoude, Berkel, RWC |
Jan Janssen 90 (RWC-RWC) | 90 | Klik hier: RWC, Delfgauw, Nootdorp, Vliet, Alphen a/d R., Zwammerdam, Waddinxveen, Berkel, RWC |
Jan Janssen 100 (RWC-RWC) | 100 | Klik hier: RWC, Vliet, H’woude, Bodegraven, Driebruggen, Gouda, Berkel, RWC |
 |  | Vanaf RWC naar Brienenoord of andersom |
Edo 75 (RWC-Brie v2) | Â | Klik hier: RWC, Vliet, Boskoop, Gouda, B’noord |
Edo 92 (RWC-Brie v2) | Â | Klik hier: RWC, Vliet, Boskoop, Gouda, B’noord |
Edo 100 (RWC-Brie v2) | Â | Klik hier: RWC, Vliet, Alphen, Oudewater, Gouda, B’noord |
Venix 76 (RWC-Brie v2) | Â | Klik hier: RWC, Vlaardingen, Oude Maas, B’noord |
Venix 92 (RWC-Brie v2) | Â | Klik hier: RWC, Vlaardingen, Rozenburg, Voorne-Putten, Oude Maas, B’noor |
Venix 105 (RWC-Brie v2) | Â | Klik hier: RWC, Vlaardingen, Rozenburg, Voorne-Putten, Oude Maas, B’noord |
Chantal 80 / 100 (Brie-RWC) | Â | Klik hier : 80km – B’oord, Schoonhoven, Bodegraven, Zoetermeer, RWC. Klik hier: 100km – B’noord, Schoonhoven, Woerden, Z’meer, RWC |
Martin Venix 90 / 100 (Brie – RWC) |
 | Klik hier : 90 B’oord, Montfoort, Gouda, Moerkapelle, RWC Klik hier : 100 B’oord, Lopik, woerden, Zoetermeer, RWC. |
 |  |  |
 |  |  |
Onze helden! | De linkjes naar de routes hieronder (daaronder het schema: Datum en routes per niveau) |
Chantal 77 | https://connect.garmin.com/modern/course/99516370 |
Jan Janssen 78 | https://connect.garmin.com/modern/course/99516450 |
Edo 83 | https://connect.garmin.com/modern/course/99516424 |
Venix 83 | https://connect.garmin.com/modern/course/99516545 |