Clinic groot succes

Voorafgaand aan de eerste zaterdagkoers organiseerde RWC Ahoy een clinic voor nieuwe leden die hun eerste koers gingen rijden.
Elf dames en heren stonden op deze koude zaterdag om 10 uur aan de start. Na een korte introductie meteen de baan op, oefenen met bochten. Sneller en sneller en zo vertrouwen opdoen voor de koers, onder begeleiding van vier ervaren Ahoy renners.
Vervolgens een uitleg over de A en B koers, gedrag in het peloton, daarna inschrijven en het opspelden van rugnummers. Nog 20 minuten de baan op om in groepjes tussen de wielen te rijden, tussendoor opwarmen in de kantine en dan is het koers!
Gezonde spanning vooraf, voor veel van de deelnemers hun eerste wedstrijd. Met een erg goed resultaat! Bij de B klasse twee deelnemers in de top 10, bij de dames zelfs plek 1, 3 en 4.
Lijkt je het wat om ook deel te nemen aan een clinic? Ook voor niet-leden, of als opfriscursus of als kennismaking met wedstrijd rijden.
Meld je aan op onze website, https://rwcahoy.nl/wielrenclinic/

Zaterdagkoersen 2018

Ook in 2018 organiseert RWC Ahoy weer zaterdagkoersen. De eerste wedstrijd is zaterdag 20 januari, de laatste zaterdag 17 maart, waarna wij de periode afsluiten met het Rotterdams Kampioenschap op 24 maart.

De wedstrijden worden gereden in een A (elite, belofte, amateur, junior), B (sportklasse, basislidmaatschap, nieuweling) en C (dames) categorie. De B en C rijden samen en sprinten tegelijk af. Alle wedstrijden starten tegelijk, om 12 uur. De inschrijving is open vanaf 11 uur en sluit om 11.50 uur. Je kan alleen inschrijven met een licentie uit 2018 of een basislidmaatschap 2018. Oudere passen worden niet geaccepteerd. Je kan onder “Mijn KNWU” je meest recente licentie of pas downloaden.

Uit het reglement: de verschillende categorieën bemoeien zich niet met het koersverloop van een andere categorie en forceren geen aansluiting tussen verschillende categorieën. Als dit wel gebeurd worden de betreffende renners zonder waarschuwing uit koers gehaald. Lees hier alle regels : reglement 2018.

Verder is het van belang dat je MyLaps transponder geregistreerd is bij de KNWU. Dat doe je onder “Mijn KNWU“. Zonder deze registratie kom je niet in de uitslag. Let ook op de geldigheid van je huurtransponder, als je abonnement verlopen is, ziet de jury jouw transponder niet doorkomen.

Dit jaar starten we een pilot met een puntentelling, om renners de mogelijkheid te geven te promoveren. Zo houden we een evenwichtig koersverloop. De jury kan besluiten een renner in een andere categorie te laten starten, onafhankelijk van de licentie en deze pilot. Dat besluit is bindend en staat niet ter discussie.

 

Erasmus MC – Tour de Rotterdam enorm blij met support RWC Ahoy

Zaterdag 23 juni 2018 is hij er weer: de Erasmus MC – Tour de Rotterdam. Het is inmiddels de achtste editie van deze charitatieve fietsdag in Rotterdam en omgeving. Onder het motto ‘Samen maken we kanker kansloos’ halen we geld op voor medisch onderzoek en de aanschaf van apparatuur om therapie op maat dichterbij te brengen.

Dank aan RWC Ahoy

Om van een tour ook echt een TOUR te maken is meer nodig. Daarom is Tour-coördinator Cindy Klinge enorm blij met de support van RWC Ahoy. “De steun van de wielervereniging is echt onmisbaar”, zegt Cindy. “RWC Ahoy levert zo’n tien Road Captains en daarnaast volgwagens om de Pelotonstocht professioneel te begeleiden. Ook zijn we blij met de deelnemers die ze leveren en de publiciteit die ze verzorgen. Wat mij betreft maakt de RWC Ahoy zijn motto ‘faciliteren, verbinden en betrekken’ helemaal waar!”

Fietstochten voor iedereen

Met de Tour de Rotterdam beleef je een geweldige dag. Door de keuze uit zes tochten met afstanden van 25 km t/m 135 km is er voor ieder wat wils. De Pelotonstocht rijd je samen met andere getrainde wielrenners, over verkeersvrije wegen, optimaal begeleid door motoren en een volgkaravaan met onder meer een medische staf en een reparatieteam. Of je kiest voor één van de Vrije Toertochten of de kortere Recreatietochten. Lekker in je eigen tempo, met gezin of vrienden. De ritten voeren dit jaar zuidwaarts, door prachtige regio’s als Voorne-Putten, de Hoeksche Waard, de Albrandswaard en Goeree-Overflakkee.

Met het Topsportcentrum Rotterdam als start-/finishlocatie word je van alle faciliteiten voorzien. Een hapje en drankje; douchen of een gratis massage. Het kan allemaal! Dus doe mee en laat je eventueel sponsoren om nog wat extra geld  op te halen voor het goede doel. Elke bijdrage helpt!

Deelnemen of meer informatie?

De routes, de catering, het goede doel en natuurlijk veel foto’s: alle informatie is vindbaar op www.erasmusmctourderotterdam.nl. Tot ziens op zaterdag 23 juni!

 

Opzegging lidmaatschap uiterlijk 31 december

Leden van RWC Ahoy die nog niet de contributie hebben overgemaakt: graag doen voor 31-12-2017.

Wil je je lidmaatschap opzeggen: graag een email naar info@rwcahoy.nl voor 31-12-2017.

Richard Visscher pakt 3e plek in Zwartemeer en Jan Metselaar wint in Den Haag

In het eerste december weekend bleek dat de veldrijders van RWC Ahoy hun inspanningen van de afgelopen weken beloond zagen. Nadat Jan afgelopen jaar verplicht aan de kant stond, bleek hij dit jaar weer als vanouds zijn plek te hebben gevonden in het nationale circuit. Zo werd hij nationaal bijvoorbeeld 7e in Apeldoorn en 4e in Oudewater. Op zaterdag 2 december stond Jan Metselaar aan de start in de regionale veldrit in Den Haag. Voor de start had Jan bedacht dat dit een kans zou zijn om zijn eerste overwinning na zijn blessure te boeken.

Na de start vloog Jan weg en pakte direct de leiding op een korte modderstrook, waarop ook een gedeelte lopend moest worden afgelegd. Nadat de eerste stofwolken waren opgetrokken keek Jan eens om en zag dat er één man kon volgen, dit bleek Pim van der Marel op de mountainbike. In de regiocross is het toegestaan ook met deze fiets te starten. In het vervolg van de eerste ronde raakte Jan het wiel van Pim kwijt en moest de man op de mountainbike laten gaan. Even moest Jan zich herpakken, waarna hij op zijn eigen tempo terug reed naar Pim. Nadat hij Pim had achterhaald waren er nog 40 van de 50 minuten te rijden, genoeg tijd voor een mooie battle. Jan had echter geen zin in een lang gevecht en wilde aan een solo gaan beginnen. Na een versnelling op de dijk wist hij Pim achter zich te laten en zo op overtuigende wijze de zege naar zich te trekken. Op de streep bleek de voorsprong zelfs richting de 3 minuten te gaan. Een mooie opsteker voor de komende maanden, waarin op 14 januari het NK gepland staat.

Een dag later stond de trainer van de club, Richard Visscher, aan de start in Zwartemeer. Op een loodzwaar parcours wist hij een 3e plek te behalen. Voor de trainer, die toewerkt naar een mooie uitslag op het NK, een fantastische uitslag in zijn categorie.

 

Mini Cyclo Cross wedstrijd bij RWC Ahoy

Zondag 7 januari organiseert RWC AHOY een Mini-Cyclo-Cross wedstrijd. Dit is een van de acht MCC-wedstrijden in 2017/2018 welke door de regio Zuid-Holland worden georganiseerd. Deze MCC-wedstrijden zijn bedoeld voor de jeugd in de regio waarvoor het niveau in de nationale wedstrijden nog te hoog is.

Plezier staat voorop

Om iedereen de kans te bieden naast de trainingen ook nog wedstrijden te kunnen rijden is voor deze opzet gekozen. De opzet van deze wedstrijden is dat ze niet teveel tijd vergen en voor iedereen toegankelijk zijn. Het plezier in het veldrijden staat voorop.
De wedstrijd start zondag 7 januari om 11:00 uur. Vanaf 10:00 uur kan het parcours worden verkend. Meer over de MCC-wedstrijden staat op de MCC-pagina (www.miniwegwedstrijden.nl/?MCC).

Ook jij kan wielrennen bij RWC Ahoy!

Lijkt wielrennen bij RWC Ahoy jou ook wel iets? Bekijk ons jeugdaanbod hier!

Korting op je contributie via Rotterdampas

Als dé Rotterdamse wielrenvereniging willen wij zoveel mogelijk Rotterdammers aan het fietsen krijgen. Daarom werken wij samen met Rotterdampas en krijgen bezitters van de Rotterdampas korting op hun lidmaatschap bij RWC Ahoy. Ben jij eigenaar van een Rotterdampas? Stuur jouw pasnummer naar info@rwcahoy.nl om € 25,00 korting te krijgen op jouw contributie (alleen geldig indien jij zelf pashouder bent).

Rotterdammers stimuleren te bewegen

Via de Rotterdampas willen wij zoveel mogelijk Rotterdammers bereiken om sporten en bewegen te stimuleren. De wielersport is bij uitstek geschikt om fitter te worden. De kans op blessures is minder groot dan bij andere sporten die belastend zijn voor je gewrichten. Ooit gehoord van een wielrenarm? Natuurlijk niet! Fietsen werkt daarnaast om stress te verhelpen. Je lichaam gaat allerlei stofjes produceren waardoor je niet alleen fitter wordt, maar je jezelf ook energieker gaat voelen.

Wielrennen bij een vereniging

Daarnaast willen wij fietsers zoveel mogelijk stimuleren om lid te worden van een wielrenvereniging. Wij beschikken over een parcours waar je veilig kunt trainen. In de wintermaanden kun je op dinsdag- en donderdagavond trainen op een verlicht parcours! Wij bieden daarnaast begeleiding om competitief wielrennen super leuk en laagdrempelig te maken. Zowel voor jeugd, beginnende als ervaren fietsers hebben wij een passend aanbod.

Wielrenclinic

Voor iedereen die interesse heeft in de wielersport maar niet weet of wedstrijd wielrennen iets voor hem of haar is hebben wij onze gratis wielrenclinic. Tijdens onze wielrenclinic maak je kennis met het rijden van wedstrijden. Samen met andere mensen die, net als jij, geïnteresseerd zijn in wedstrijden rijden maar eerst willen ervaren wat dit precies is doorloop je een programma van ongeveer twee uur om stap voor stap de elementen van het rijden van een wielren wedstrijd kennen.

Winterprogramma van start

Maandag 13 november zijn wij gestart met ons winterprogramma. Op vaste momenten in de week (maandag en donderdag of woensdag) wordt er onder begeleiding getraind. De onderdelen core stability, krachttraining en spinning wisselen elkaar af. Hierin wordt een chronologie gehanteerd zodat de deelnemers op het juiste moment de juiste inspanningen verrichten en zo topfit de winter uitkomen.

Sterker worden in de winter

We kunnen er niet omheen dat wanneer je hard wil kunnen fietsen, je moet trainen op hard fietsen. Maar door in de voorbereiding bijvoorbeeld naast fietsen ook core stability te trainen krijgt je lichaam andere trainingsprikkels. De winterperiode is bij uitstek een periode waarin je andere inspanningen naast het fietsen kunt doen. Deze ”andere” trainingsprikkels gebruikt je lichaam om zichzelf te verbeteren. De beweegleer leert ons immers dat alle spieren en gewrichten van het lichaam elkaar beïnvloeden. Tijdens core stability breng je jouw lichaam krachtefficiëntie en coördinatie bij waardoor je op de fiets je kracht beter kwijt kan. Ook kan core stability blessures voorkomen of verhelpen. Naast core stability zullen er ook enkele krachtelementen in de trainingen worden gestopt. Een goed ontwikkelde core is dan natuurlijk heel belangrijk om hier een positief effect van te ervaren.

Een verstandige opbouw

Om te kunnen garanderen dat je van ons winterprogramma ook daadwerkelijk sterker wordt is het belangrijk dat je de juiste opbouw volgt. Je wil namelijk niet teveel kracht opbouwen, roofbouw op je lichaam plegen door verkeerde trainingsmomenten en in februari oververmoeid zijn. Vandaar dat onze trainers Jan de Kok en Joram Grootveld namens RWC Ahoy een opbouwend trainingsprogramma hebben opgesteld. Eerst ligt de focus op core en duurvermogen, vervolgens gaan we kracht opbouwen, hierna vertalen we deze kracht in explosiviteit en tot slot de adoptie van deze (explosieve) kracht op de fiets. Dit laatste is natuurlijk het uiteindelijke doel. Om een goede opbouw te garanderen is het dus belangrijk dat je in alles fases de juiste volumes, intensiteit en frequenties toepast.

Uniek voor wielerverenigingen

Ons winterprogramma is uniek onder wielerverenigingen. Nergens kun je in de winter op deze manier blijven sporten. Dit is het derde achtereenvolgende jaar waarin wij in de winter een winterprogramma organiseren. Dit programma is extreem in populariteit toegenomen. Dit heeft ervoor gezorgd dat wij de vraag nog maar nauwelijks aan kunnen. Vandaar dat de plannen voor de bouw van een nieuw krachthonk niet uit de lucht komen vallen. Vermoedelijk wordt aan het einde van seizoen 2018 de nieuwe ruimte gebouwd zodat wij aan de groeiende vraag kunnen blijven voldoen en komend jaar nóg betere trainingen kunnen verzorgen.

Plezier combineren met ”anders” trainen

Vooral de combinatie van het met elkaar met sporten bezig zijn in de winter is een succesformule. Je spreekt clubgenoten, koersvrienden en leert nieuwe mensen kennen in een periode waarin veel wielrenners aan het crossen zijn of van een winterslaap genieten. Het is niet alleen fysiek maar ook mentaal een enorme motivatie-prikkel om op een andere manier met sporten bezig te zijn dan de rest van het seizoen.

Meer weten of wil jij lid worden van RWC Ahoy? Klik op de onderstaande button.

Sportvoedingswinkel.nl nieuwe sponsor RWC Ahoy

Wij zijn blij een nieuwe sponsor te mogen verwelkomen! Vanaf seizoen 2018 zal Sportvoedingswinkel.nl partner zijn van RWC Ahoy. Als specialist in sportvoeding beschikken zij over veel kennis en inzicht over hoe sporters voeding het beste kunnen gebruiken om hun ambities waar te maken. Sportvoedingswinkel.nl geeft graag persoonlijk advies. De wisselwerking tussen een webwinkel, waar heel veel informatie over hun producten te vinden is, en een fysieke plaats waar persoonlijk advies en contact het uitgangspunt is maakt de onderneming uniek.

Sportvoedingswinkel.nl: helps you to load NEW energy

Sportvoedingswinkel.nl: ”Je bent dagelijks bezig met sport! Wij ook! Het is belangrijk voor zowel je lichaam als voor je prestaties dat je de juiste sportvoeding gebruikt. Op onze website vind je alle informatie over gebruik van sportvoeding met bijbehorende producten. In ons assortiment hebben wij gekozen voor topmerken, zoals SIS, Maxim, Born, WIN2, Beet-it, EVOC en Adidas zonnebrillen. Persoonlijk advies, snelle levering en de mogelijkheid om producten af te halen dragen ertoe bij dat wij worden gezien als de meest persoonlijke webwinkel. Je vindt ons op slechts 4 kilometer van het RWC Ahoy parcours aan de Anne de Vriessingel 21 in Berkel en Rodenrijs.”

Kenmerken Sportvoedingswinkel.nl:

  • Jouw sportvoedings specialist
  • Zekerheid van goed advies en goede nazorg
  • Speciaal geselecteerde sportvoeding
  • Persoonlijke service
  • Goede prijs kwaliteit verhouding
  • Veilig betalen middels iDeal
  • Ook direct af te halen in Berkel en Rodenrijs, centraal gelegen tussen Rotterdam, Delft, Den Haag en Zoetermeer
  • Snelle levering
  • Leuk om te geven en leuk om te krijgen: Sportvoedingswinkel.nl cadeaubonnen

Sportvoedingswinkel.nl minimaal 3 jaar op ons shirt te bewonderen

Over het drie-jarige sponsorcontract zegt Patricia Brabander, eigenaar van Sportvoedingswinkel.nl, het volgende: ”Wij zijn trots dat ons logo op het shirt van RWC Ahoy komt te staan. Het ambitie-level van RWC Ahoy is zeer groot en dit sluit perfect aan op onze ambities.”

Wil jij meer weten over sportvoeding, sportvoeding bestellen of ben je gewoon benieuwd naar Sportvoedingswinkel.nl? Neem een kijkje op hun website: www.sportvoedingswinkel.nl!

 

Beter wielrennen: doelen stellen

Het nieuwe seizoen nadert en jij bent misschien al aan het kijken wat je in het nieuwe jaar op de fiets wil bereiken. In een serie van artikelen over ”beter wielrennen” zoomen wij in dit artikel in op het stellen van doelen. Hoe bepaal je jouw doelen? Wat voor doelen kun je stellen? Allerlei vragen waar ontzettend veel antwoorden op te geven zijn. Om jou hierin houvast te geven lees je hier enkele richtlijnen waar je rekening mee kunt houden.

Doelen stellen: bepaal je ambitie

Het begrip ”beter wielrennen” is natuurlijk heel abstract. Voor de een kan beter wielrennen inhouden om samen met andere wielrenners te trainen en hiermee meer kilometers te maken dan het jaar daarvoor. Voor een ander kan het een doelstelling zijn om in een bepaalde wedstrijd een topuitslag te rijden. Bijvoorbeeld: podium rijden in de GP Koppert Biological Systems. Maar wat jouw ambitie ook is: beter wielrennen begint met het bepalen van doelstellingen aan de hand van jouw ambities. Zonder doelen is het niet mogelijk om te meten of je jouw ambities waar hebt kunnen maken.

De kanttekening die hierbij moet worden gemaakt is dat het vooral leuk moet blijven. Als jouw ambitie het ”met plezier wedstrijden op de club rijden” is, is dit zeker geen slecht doel. Sterker nog: wij zouden dat doel alleen maar aanmoedigen vanuit onze filosofie! Het stellen van doelen is geen verplichting, maar helpt er wel bij om jouw ambitie te vertalen naar een trainingsplan. Als jij moe wordt van het moeten zoeken naar passende doelstellingen is ons advies: ga gewoon lekker wielrennen.

Stap 1: bepaal jouw ambitie in de wielersport

Als je net begint met het rijden van wedstrijden is het niet bepaald aannemelijk dat je een criterium bij de amateurs zult winnen. Je kunt beter eerst tijdens clubkoersen bij RWC Ahoy leren om comfortabel in een peloton te rijden. Je volgt onze wielrenclinic, vraagt begeleiding aan tijdens je eerste clubkoersen en stelt dus andere doelen dan een renner die al een aantal jaren op amateur-niveau koerst. Jouw ambitie zou bijvoorbeeld kunnen zijn:

  • Comfortabel leren wielrennen
  • Criteriums rijden bij de sportklasse
  • Een clubkoers winnen
  • Een goede conditie opbouwen

Doelen stellen: SMART-doelstellingen

Het vergt geen rocket science om de conclusie te trekken dat het winnen van een clubkoers een andere aanpak vergt dan het opbouwen van een goede conditie. Daarom is het van essentieel belang dat je voor jezelf nagaat waarom jij (bij RWC Ahoy) op de fiets stapt.

Stap 2: vertaal jouw ambitie naar meetbare doelstellingen

Nadat je jouw ambities hebt vastgesteld kun je gaan nadenken over de daadwerkelijke doelstellingen. Allereerst moeten jouw doelstellingen vanuit een persoonlijke drive komen. Als je een doelstelling voorgeschoteld krijgt waar je niet achter staat is de kans aannemelijk dat je er niet het maximale uit zult halen. Ga dus na wat jij belangrijk vindt. Woont jouw familie in een dorp waar een criterium wordt georganiseerd? Wellicht een idee om van die wedstrijd een doelstelling te maken!

Het is belangrijk dat jouw doelstellingen SMART zijn. Specifiek, meetbaar, ambitieus, realistisch en tijdsgebonden.

  • Specifiek: stel jouw doelen zo specifiek mogelijk. ”Een goede uitslag” is bijvoorbeeld niet specifiek. Wat is ”goed”?
  • Ambitieus: maak een ambitieus doel dat jou motiveert om ervoor te gaan!
  • Realistisch: wellicht dat je recent een KOM hebt gescoord op Strava, maar Parijs is nog ver… heel erg ver! Daarnaast ben je natuurlijk afhankelijk van de hoeveelheid trainingsarbeid die je kunt verrichten. Hier dien je natuurlijk wel rekening mee te houden. Wil je een idee krijgen van hoeveel uur je ongeveer moet vrijmaken voor welke wedstrijdcategorie? Lees het in ons artikel over het kiezen van een wedstrijdlicentie.
  • Tijdsgebonden: zorg ervoor dat je jouw doelen meetbaar maakt door er een datum of tijd aan te verbinden.

Voorbeeld van goede doelstellingen

Goed, je hebt heel veel zin in wielrennen, bent van plan om keihard te trainen en gaat er vol voor! Aan het einde van het seizoen kijk je met plezier terug naar de wedstrijden. Maar ben je tevreden over de resultaten? Om dit (achteraf) te kunnen bepalen geven goede doelstellingen richting.

Stel: jij bent net begonnen met wielrennen en hebt de smaak helemaal te pakken. Je hebt de wielrenclinic gevolgd, hebt het afgelopen najaar enkele wedstrijdjes op de club gereden en in het nieuwe seizoen wil je het wielrennen naar the next level tillen. Jouw ambitie is om in 2019 een sportklasse licentie te nemen. In 2018 wil je beter leren wielrennen door voornamelijk clubkoersen te rijden. Je woont in Rotterdam Noord, dus tijdens de Ronde van Noord in eind september 2018 wil je je laten zien. De volgende doelstellingen zouden richting kunnen geven aan je seizoen:

  • Doelstelling 1: aan het einde van de voorjaarskoersen bij RWC Ahoy kunnen finishen in het peloton.
  • Doelstelling 2: in de zomeravondkoersen bij RWC Ahoy meezitten in de aanval en in de kopgroep finishen.
  • Doelstelling 3: top 15 rijden in de Ronde van Noord (eind september)

Doelstellingen vertalen naar een trainingsplan

Als je jouw SMART-doelstellingen hebt bepaald kun je een trainingsplan gaan maken. In dit plan hou je rekening met de basisbeginselen van trainingsleer (later zullen wij hier dieper op in gaan), jouw beschikbare tijd en stel je trainingsdoelen die jou helpen je hoofddoelen te behalen.

Stap 4: vertaal jouw doelstellingen naar een trainingsplan met trainingsdoelen

In je trainingsplan zorg je voor een aanpak die ervoor zorgt dat je jouw trainingsdoelen behaald zodat je klaar bent voor de daadwerkelijke doelstellingen.

Wielrennen bij RWC Ahoy

Word jij hier ook enthousiast van en wil je meer weten over wielrennen bij RWC Ahoy? Klik op de button hieronder!