Bijna 10 maanden per jaar diverse trainingskoersjes bij RWC Ahoy. Vanaf februari 1x per week en van april t/m september zelfs 2 keer per week. En sinds 2022 ook 1x per maand een trainingskoers voor alleen dames, genaamd ‘Lot’. We proberen onze trainingskoersen voor meerdere niveaus toegankelijk te maken.

Diverse trainingskoersen

In principe is het bijna elke week koers, maar kijk voor actueel aanbod en tijden op www.rwcahoy.nl/kalender.

  1. Van april t/m september wekelijks op dinsdag en donderdag om 19:30 start.
    • Dinsdag: A-/B-Peloton met grotendeels vrije indeling (m/v).
    • Donderdag: A-/B-peloton met indeling obv licenties en promo-/puntenklassement. (M/V)
  2. Van april t/m september maandelijks een Ladies-Only-Trainingskoers (LOT)
    1. Elke 1ste woensdag van de maand* om 20:00.
    2. Met ook een A- en B-peloton, afhankelijk van animo.
  3. Vanaf Februari t/m maart ook wekelijks een trainingskoers in het weekend.
    1. Kijk voor data en starttijden op www.rwcahoy.nl/kalender

Spelregels en richtlijnen

Veilig koersen doen we samen.

#Ridesafe #ridesmiling #metkarakter

1. Kies het juiste niveau/peloton

Winnen is altijd leuk! Maar rijd je vaak top-5 of boren in kopgroep? Probeer eens een niveau hoger.

2. Blijf gefocust op de koers (voor je) & handen bij de remmen

Genieten van het uitzicht of kletsen? Liever voor/na de koers (met een drankje), want een kleine onverwachte beweging (voor je) kan al gevolgen hebben. Handen aan het stuur.

3. Rij voorspelbaar en geen onverwachte bewegingen

Natuurlijk wil je tactisch fietsen om te winnen. Zorg wel dat je dat doet zonder het fietscontact of realiseren van een schrikreactie. Houd lijn, niet onverwachts (hard) remmen, niet onderdoor.

4. Inhalen doen we overal linksom

En de ideale lijn dan? Bij meerdere pelotons/groepen in de baan is helderheid/structuur belangrijker. Dus net zoals op de snelweg, links inhalen en duidelijk communiceren.

5. Geef elkaar ruimte en voldoende afstand (bij inhalen)

Des te sneller de inhaalactie gelukt is en er weer afstand is tussen de groepen, des te sneller we weer kunnen koersen. Blijf op rechter helft als je ingehaald wordt en temporiseer, laat snelle groep voorbij en geef ze vervolgens voldoende (300mtr) afstand voor je.

6. Niet aansluiten of stayeren

Ga vervolgens niet in het wiel van de snellere groep aasluiten. Iedere groep rijdt zijn eigen koers. Ben je in ontsnapping/kopgroep? Dan haal je ook links in op voldoende afstand. Wel zo eerlijk.

7. Gelost? Neutraal (niet bepalend) meerijden in peloton.

Lossen? Even lekker herstellen. Geloste A renners mogen bij zowel peloton A en B aansluiten in het peloton, B-renners alleen in B-peloton. Mits deze renners niet bepalend zijn in koersverloop: Oa neutraal meedraaien, geen kopgroep / versnellingen forceren, geen gaten laten vallen, niet meesprinten en in de finale weg blijven.

8. Afsprinten doen we in (voorspelbare) lijn.

Podium of jodium? Sprint veilig. In de bocht niet onderdoor en houd je lijn. Afgesprint? Rijd dan rechts uit ivm ander peloton in koers. Zit je diep of ben je gelost? Niet mee sprinten aub.

9. We zijn behulpzaam / Vraag tips

Een foutje maken kan gebeuren en niemand is te oud om te leren! We hopen dat renners elkaar onderling helpen en tips geven, want leren is leuk. Of vraag onze vedettes eens om een tip of hulp.

10. We communiceren helder en kordaat.

Koersen gaat gepaard met adrenaline en snelle situaties, dus inherent daaraan (soms) ook met kortaf communicatie. Wees helder en luid in de communicatie. Maak/ervaar het niet persoonlijk. Iets voorgevallen? Een drankje naderhand doet wonderen. Gezellig! (ps: ziektes zijn (helaas) voor het ziekenhuis).

11. Dank aan onze vrijwilligers

Heb je ze gezien? Achter de bar of inschrijftafel of in juryhok. Wat tof dat ze dit doen, want zonder deze klasbakken geen sportaanbod. Kijk eens of je ze aan het lachen krijgt met een compliment?